Caland & Capurissa

2 uur 30 minuten (29,9 km)

  • Download GPX

De Caland en Capurissaroute is een mooie afwisselende route langs de moderne haven van Rotterdam, de voormalige vissershaven in Zwartewaal en de historische haven in Brielle. Bekijk de route online of download de GPX op je telefoon (soms heb je een app nodig, een GPX viewer) zodat je altijd de juiste weg kunt vinden. 

Let op: 

De Calandbrug staat momenteel voor langere periode open!  Volg deze aanvullende omleidingsroute tijdens onderhoud van de Calandbrug. Je rijdt vanaf de Harmsenbrug over de sluizen om in Rozenburg te komen. Om terug naar Brielle/Zwartewaal te keren rijdt je de route in tegengestelde richting.   

Dit ga je zien

Startpunt: Batterijweg
3231 BRIELLE
1

Brielse Meer

Brielse Meer
Oude Veerdam 12
3231 NC BRIELLE
Brielse Meer
2

Het Vrijheidsbos

Het Vrijheidsbos
Spanjaardsweg 1
3237 KM VIERPOLDERS
Het Vrijheidsbos
3

Paviljoen Breezze

Paviljoen Breezze
Veckhoekse Sluisweg 2
3237 LW VIERPOLDERS
Paviljoen Breezze
4

Maeslantkering

Maeslantkeringweg 139
3151 ZZ Hoek van Holland
Maeslantkering
5

Uitkijktoren

Noordzeeweg
3181 ROZENBURG
Uitkijktoren
6

St. Martinuskerk

St. Martinuskerk
Schoolstraat 5
3238 AP ZWARTEWAAL
St. Martinuskerk
7

Zwartewaalse Haven

Zwartewaalse Haven
Elfwekenlaan 1
3238 BD ZWARTEWAAL
Zwartewaalse Haven
8

Visserijmuseum

Visserijmuseum
Bernissedijk 24
3238 BM ZWARTEWAAL
Visserijmuseum
9

De Koffiemeid

De Koffiemeid
Kaaistraat 23
3231 KC BRIELLE
De Koffiemeid
10

Historisch Museum Den Briel

Historisch Museum Den Briel
Markt 1
3231 AH BRIELLE
Historisch Museum Den Briel
11

Centrum Haven Brielle

Centrum Haven Brielle
Slagveld 56
3231 AP BRIELLE
Centrum Haven Brielle
Eindpunt: Batterijweg
3231 BRIELLE

Beschrijving

Startpunt: Batterijweg
3231 BRIELLE

CALANDBRUG 
Tijdens de bouw van de Calandbrug was het Calandkanaal nog niet gegraven. De stalen hefbrug stond midden in de polder klaar voor de aanleg van het Calandkanaal. Dit kanaal loopt vanaf Hoek van Holland parallel aan de Nieuwe Waterweg, maar is met ruim 20 meter diepte wel een stuk dieper dan de Waterweg. Het Calandkanaal is vernoemd naar Pieter Caland, de ingeneur-directeur tijdens de verlegging van de Maasmonding door de aanleg van de Nieuwe Waterweg. De Calandbrug werd in juni 1969 geopend. Aan de oostzijde van de Calandbrug ligt de Brittaniëhaven, waar per jaar ongeveer 250 "autoschepen" aankomen. Deze schepen werden steeds groter en hoger. Om boven windkracht 5 nog steeds door de smalle brugopening, 60 meter breed en 50 meter hoog, te kunnen varen werd er in de jaren 1983-1985 aan de zuidzijde van het Calandkanaal het grootste windscherm ter wereld aangelegd. Het windscherm bestaat uit betonnen pilaren. 

ROZENBURG
Het voormalige eiland Rozenburg ligt midden tussen natuur en industrie. Rozenburg was tot en met de Tweede Wereldoorlog een eiland met voornamelijk agrarische activiteit. Dat veranderde snel toen in de jaren vijftig en zestig de Botlek en Europoort aangelegd werden. Voor die tijd waren er op Rozenburg twee dorpen en een natuurgebied. Rozenburg, Blankenburg en De Beer. Het dorp Blankenburg en het natuurgebied De Beer werden helemaal opgeslokt door de oprukkende industrie en alleen het dorp Rozenburg bleef over. Rozenburg werd omringt door industrie en kwam geïsoleerd te liggen, maar groeide wel van een dorp van 600 naar 13.000 inwoners. Vanwege de leefbaarheid werd het woongebied omringd door een groene zone. 

MOLEN DE HOOP 
In het centrum van Rozenburg fiets je langs één van de weinige monumenten die je nog uit die tijd kunt terugvinden; Molen de Hoop. De molen is een vervanging van een eerdere molen die aan het einde van de 19e eeuw moest wijken voor werkzaamheden aan het Scheur*, vanwege toenemend gebruik van de Nieuwe Waterweg. De molen is tot begin jaren zestig in gebruik geweest en is tegenwoordig een trouwlocatie. 

NIEUWE WATERWEG 
Aan de Noordzijde van Rozenburg ligt de Nieuwe Waterweg, met het veer naar Maassluis. De Nieuwe Waterweg is de drukbevaren scheepvaartroute van Rotterdam naar de Noordzee. Fiets langs het water en bekijk het scheepvaartverkeer. De volgeladen containerschepen, de binnenvaartschepen, maar er is niet alleen werkverkeer. Er komen regelmatig enorme cruiseschepen langs, sommige zo groot als flatgebouwen. 

LANDTONG
Dit schiereiland, ontstaan door de aanleg van het Calandkanaal is een groene enclave in het havengebied met deels spontane landschapsontwikkeling. Aan de ene kant kijk je uit op Maassluis en aan de andere kant zie je de haven en de industrie. Midden op de landtong vind je struinpaadjes met spontaan ontstane duintjes. Er lopen Schotse Hooglanders en Konikspaarden en er is een broedwand voor oeverzwaluwen. Ondanks de bijzondere ligging van Rozenburg lijkt de natuur op de Landtong zicht niets aan te trekken van alle reuring rond zich heen. Op deze plek ontwikkelt zich steeds nieuwe natuur en daardoor is het een heerlijke plek om te fietsen.

* Verleng de route door op de Landtong iets verder door te fietsen naar de Maeslantkering: Op de grens van het Scheur en de Nieuwe Waterweg ligt het sluitstuk van de Deltawerken; de Maeslantkering. Twee 'armen' aan weerszijde van het water kunnen bij extreme weersomstandigheden naar elkaar toe bewogen worden en sluiten dan de Nieuwe Waterweg af. Elk jaar is er een proefsluiting, spectaculair om mee te maken. Eén arm is 237 meter, net zo lang als een liggende Eifeltoren. 

Aan de zijde van het Calandkanaal zie je de uitkijktoren waar je nog even heen zou kunnen lopen (over de struinpaadjes en door het wildhek) of fietsen via de Noordzeeweg. Deze uitkijktoren kijkt uit op het Calandkanaal met in de verte een mooi uitzicht over Voorne-Putten. Rondom de 16 meter hoge toren staan informatiepanelen die verwijzen naar wat je ziet en ervaart. 

ZWARTEWAAL 
Zalmvisserij was op de rivieren rond Voorne-Putten eeuwenlang een belangrijk middel van bestaan. ‘In de glorietijd van de zalmvisserij werden er manden vol van de heerlijke vis binnengehaald’. Tegen het einde van de negentiende eeuw luidde de industrialisatie het einde van de zalmvisserij in. De haven van Zwartewaal veranderde van een bedrijvige vissershaven langzaam in een toeristische haven. Wil je alles over het visserijverleden van Zwartewaal weten? Breng dan een bezoek aan het Visserijmuseum op de kop van de haven. 

BRIELLE 
Met ruim 300 monumenten ademt de vestingstad aan het Brielse Meer herinneringen aan een ver verleden uit. Op 1 april 1572, tijdens de Tachtigjarige Oorlog, verloor 'Alva zijn Bril' (Brielle). Op die dag veroverden de Watergeuzen de stad Den Briel op de Spaanse bezetter. Brielle was hiermee de eerste stad in vrijheid 'Libertatis Pimitiae' en werd Nederland geboren. In het Historisch Museum Den Briel in het centrum van de stad kun je hier alles over terugvinden, kijk ook even goed naar de gevelsteen op het voormalige stadhuis. We eindigen deze tocht bij de historische haven aan het  Maarland in Brielle. Hier zie je de voormalige pakhuizen die tegenwoordig als woonhuis dienen, maar ook de statige herenhuizen, waarvan sommige heel oud erg zijn, deze komen uit de 14e eeuw.  

CAPURISSA
De Brielse priester Taerling melde in de 17e eeuw dat er een monster uit het water van de Maas (huidige Brielse Meer) opdoemde. Het zou een wezen met een vrouwenhoofd, de oren en staart van een hond en de voeten van een paard zijn. Volgens de legende een mythisch wezen zijn dat in die tijd voorkwam in Indië (Indonesie), maar toendertijd in de Brielse Maas opdook. Het had de naam Capurissa of Capirissa. Sinds die tijd staat dit wezen op het wapen van Den Briel als schildhouder. In 1816 verandert de Capurissa als schildhouder in een Centaur, half mens, half paard uit de Griekse mythologie. Er zijn bronnen die een verwijzing zien naar de hellehond Cerberus. De kleur rood uit het stadswapen verwijst naar de kleur van de hel, dat zou slaan op de Maas, wat volgens de Romeinse geschiedschrijver Plinus de hellerivier zou zijn. 

Eindpunt: Batterijweg
3231 BRIELLE