Drijvend erfgoed

| Evelyne Gorter

Lichtschip 12 de Noordhinder

Noord Hinder

We lopen langs de Koningskade en bezoeken de drijvende vuurtoren op zee; het Lichtschip 12 Noord Hinder. We nemen plaats in de officiersruimte en spreken met de enthousiaste vrijwilligers Cor, Maarten en Ton die het schip onderhouden en bezoekers op het schip rondleiden. Maarten en Cor hebben 40 jaar in de haven, aan het water gewerkt en vertellen dat eigenlijk alle vrijwilligers affiniteit met het water hebben. ‘We willen de bezoekers graag plezier geven en deel laten nemen aan de gemoedelijke sfeer aan boord. We zijn trots op het schip.’

Toren

‘Kinderen zijn over het algemeen meteen gek van de toren. Die willen klimmen. En dat mag na de nodige aanwijzingen en onder toezicht van de ouders ook! Er is in de toren een interne trap die ze samen mogen beklimmen. Vaak vinden kinderen het vreemd dat het schip van ijzer is en toch drijft. En dat, wanneer je ze mee naar beneden neemt, je eigenlijk onder water staat. We vertellen dan ook wanneer je een gaatje zou boren dat er echt water binnenkomt. Dat vinden ze wonderlijk.’

Rondleiding

‘We geven rondleidingen, waarbij mensen op plekken op het schip mogen komen waar je normaal gesproken niet mag komen. We kunnen dat voor groepen helemaal op maat maken. Zo ontvangen we ook wel eens technische mensen die echt gericht komen. Iets vertellen wat mensen eigenlijk niet weten is het leukste om te

doen. Hoe het licht stabiel kan hangen terwijl het schip daaronder op de golven van de zee heen en weer gaat bijvoorbeeld, of hoe dit anker, dat er als een paddenstoel uitziet, werkt. Maar er worden ook leuke anekdotes verteld.’ Cor vertelt ons meteen het verhaal over stortolie, waarbij er door een pompje stortolie op de golven werd gepompt waardoor de golven wat afkapten en er rustiger uitzagen en dan kon de bemanning van boord af. ‘Dat hebben ze ooit twee keer gedaan, niet vaker, maar dat is iets wat je tegenwoordig natuurlijk nooit meer zou kunnen doen.’

 

Maarten : “Het schip is gratis te bezoeken, maar je komt niet voor niets, want je steekt er altijd iets van op!”

 

Weerstation

‘Het lichtschip is in 1963 gebouwd en heeft tot 1994 dienstgedaan. Alles op het schip doet het nog, het is compleet werkzaam, dat is bijzonder. Het schip is vroeger ook een weerstation geweest. Er zaten toen elf man aan boord. Waarvan één gezagvoerder, een stuurman en een machinist en de rest was kok en matroos lichtwacht. De lichtschepen gaven het weer op hun locatie door naar de kust, in code naar Vlissingen en zij gaven het weer door naar het KNMI. Het KNMI verzamelde de informatie en baseerde op die gegevens het weerbericht. Met groepen (school)kinderen maken we er een interactief programma van. We laten ze de grote lampen vasthouden, of een soort weerbericht maken door ze een windmeter vast te laten houden en de watertemperatuur te laten meten en naar de wolken te laten kijken.’

Noord Hinder

‘Het schip dankt zijn naam aan zijn ligplaats. Tussen België en Engeland ligt een zandbank en die heet de Hinder en dit schip lag ten noorden, vandaar de naam Noord Hinder. Je hebt ook de West Hinder, dat is een Belgisch schip. De naam is dus eigenlijk Lichtschip 12, en Noord Hinder is de positie waar hij op zee lag. Dit schip en de ‘Texel’, dat in Den Helder ligt, zijn de enige twee lichtschepen die nog helemaal origineel zijn. De Noord Hinder is als laatste gebouwd, dus ook het modernste Nederlandse lichtschip. Het is dan ook het enige lichtschip waarbij iedereen een eigen hut had.’

Hoogtepunt

Cor vindt het bezoek van koning Willem-Alexander aan boord één van de hoogtepunten van het lichtschip, maar de mannen zijn het erover eens dat de dokbeurt in het naastgelegen droogdok Jan Blanken ook een hoogtepunt voor het schip was. ‘We hebben het schip toen helemaal ontmanteld, de masten en toren eraf en dat hebben we met een team van ongeveer 25 zeer enthousiaste vrijwilligers met ieder zijn eigen “know how” allemaal zelf gedaan! Samen hebben we het in vier maanden geklaard, dat was een leuk proces. We verlaten het schip met een Azijnzuurhoutenankerkettingveiligheidopsluitpen in onze hand. Wat dat is? Dat vertellen ze je graag aan boord.