Sporen op Voorne-Putten
OudNieuws en tentoonstelling ‘Sporen op Voorne-Putten’ brengen RTM-verleden tot leven Geervliet. Stichting Oud-Geervliet presenteert een nieuw themanummer van haar historisch tijdschrift OudNieuws, ditmaal geheel gewijd aan de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM) en de invloed van tram en spoor op Voorne-Putten.
Tegelijkertijd opent in Museum Stadhuis Geervliet de tentoonstelling ‘Sporen op Voorne-Putten’, in samenwerking met de Voornse Modelspoor Vereniging.
De RTM was veel meer dan een trammaatschappij. Van 1898 tot in de jaren ’60 reed het netwerk van smalspoorlijnen tussen Rotterdam en de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden. De tram vervoerde mensen, goederen, vee, post en zelfs postduiven, en doorbrak het eeuwenlange isolement van Voorne-Putten. Voor scholieren, forensen en toeristen werd de tram een vertrouwde reisgenoot: op zomerse zondagen keerden vier- tot zesduizend Rotterdammers gebruind van het Oostvoornse strand per tram terug naar de stad.
Geervliet en Heenvliet in de schijnwerpers.
Geerv…
OudNieuws en tentoonstelling ‘Sporen op Voorne-Putten’ brengen RTM-verleden tot leven Geervliet. Stichting Oud-Geervliet presenteert een nieuw themanummer van haar historisch tijdschrift OudNieuws, ditmaal geheel gewijd aan de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM) en de invloed van tram en spoor op Voorne-Putten.
Tegelijkertijd opent in Museum Stadhuis Geervliet de tentoonstelling ‘Sporen op Voorne-Putten’, in samenwerking met de Voornse Modelspoor Vereniging.
De RTM was veel meer dan een trammaatschappij. Van 1898 tot in de jaren ’60 reed het netwerk van smalspoorlijnen tussen Rotterdam en de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden. De tram vervoerde mensen, goederen, vee, post en zelfs postduiven, en doorbrak het eeuwenlange isolement van Voorne-Putten. Voor scholieren, forensen en toeristen werd de tram een vertrouwde reisgenoot: op zomerse zondagen keerden vier- tot zesduizend Rotterdammers gebruind van het Oostvoornse strand per tram terug naar de stad.
Geervliet en Heenvliet in de schijnwerpers.
Geervliet kwam te liggen aan wat al snel de ‘succeslijn’ van de RTM werd. Het station groeide uit tot knooppunt voor reizigers en goederen, met stationschefs als Marinus Pieter van der Meer en Arie Luijendijk, en later het café ‘Even Buiten’, waar vergaderingen, bruiloften en biljartwedstrijden
plaatsvonden.
Ook Heenvliet kende een eigen station met café, bekend als Café Geilvoet, later Café Centrum en De Paardenstal. Het was niet alleen een halteplaats, maar ook een dorpscentrum waar toneelavonden, vergaderingen, filmvoorstellingen en zelfs een consultatiebureau voor zuigelingen werden gehouden.
Bruggen en verbindingen.
Het themanummer van OudNieuws laat zien hoe de komst van de RTM nauw verweven was met nieuwe infrastructuur. De bouw van de Spijkenisserbrug (1903) was cruciaal voor het tramnet en symboliseerde de modernisering van de streek.
De Voornse Modelspoor Vereniging brengt dit verleden in miniatuur tot leven. Met oog voor detail zijn stations, trams en landschappen nagebouwd, waaronder station Geervliet met het Rode Dorp. De tentoonstelling biedt bezoekers een nostalgische reis door het spoorverleden van
Voorne-Putten, midden in de historische ambiance van het Stadhuis Geervliet. Leuk voor de donkere dagen vóór kerst: geschikt voor alle leeftijden — van grootouders tot kleinkinderen.
Wanneer
- Elke zaterdag en zondag vanaf 8 november 2025 t/m 21 december 2025 13.00 - 17.00 uur
Prijzen
- Gratis
- een donatie wordt op prijs gesteld
Neem alvast een kijkje
Contact
Kaaistraat 2
3211 AP GEERVLIET Plan je route naar Sporen op Voorne-Putten
vanaf jouw locatie